Satura rādītājs
Kā droši vadīt auto lietus laikā
Ceļu satiksmes negadījuma iespējamība lietus laikā palielinās vidēji par 30 - 40%. Mēs jums pastāstīsim, no kā galvenokārt vajadzētu piesargāties, un kā vadīt auto lietainā laikā, lai izvairītos no nepatikšanām uz ceļa.
4 draudi, kas sagaida autovadītāju
- Slidens ceļš. Uz mitra asfalta riteņu saķeres koeficients ir 1,5 - 2 reizes zemāks nekā uz sausa asfalta. Īpaši bīstamas ir tieši pirmās lietus līstes. Nonākot uz zemes, tās paceļ ceļa putekļus, kas sastāv no eļļas, degvielas, plastmasas, gumijas daļiņām un citām vielām, kuras sajaucas un izveido uz ceļa plānu, taču ļoti slidenu plēvīti. Tādēļ bremzēšanas ceļš palielinās 5 - 10 reizes.
- Akvaplanēšana. Braucot pa mitru virsmu lielā ātrumā, ūdenim nav pietiekoši daudz laika, lai izkļūtu no riteņu apakšas. Starp protektoru un ceļa virsmu veidojas ūdens spilvens, saķere ar asfaltu tiek pilnībā zaudēta, un automašīna kļūst nevadāma.
- Slikta redzamība. Spēcīga ietus laikā redzamība uz ceļa ievērojami pasliktinās. Priekšmetu kontūras kļūst izplūdušas, savukārt stiklu tīrītāji nespēj laicīgi noslaucīt ūdeni no vējstikla. Augstā mitruma dēļ stikli aizsvīst. Tas ne vien apgrūtina šķēršļu saskatīšanu, bet arī kļūst par uzmanību novēršošu faktoru.
- Miegainība. Lietainā laikā miegainība ir saistīta ar atmosfēras spiediena samazināšanos, uz kuru cilvēka ķermenis reaģē, samazinoties asinsspiedienam un palēninoties sirdsdarbībai. Tā rezultātā smadzenēm tiek piegādāts mazāks skābekļa apjoms, izraisot miegainību. Autovadītāja reakcijas laiks uz notiekošo palielinās, tādēļ turpināt braukšanu šādā stāvoklī ir bīstami.
Kas jāpārbauda pirms lietus sezonas iestāšanās
- Riepas. Minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 mm. Taču Mercedes-Benz World mācību centra profesionālais braukšanas instruktors Davids Viljamss iesaka nomainīt riepas, protektora dziļumamsasniedzot jau 2 mm. Arī riepu ražotājs Continental neiesaka gaidīt līdz tiek sasniegtas kritiskas vērtības. Pēc uzņēmuma speciālistu domām jaunas riepas jāuzstāda, kad vasaras riepu protektora dziļums sasniedz 3 mm, savukārt ziemas - 4 mm. Nodilušam protektoram raksturīgs samazināts lameļu un rievu dziļums, kuras ir atbildīgas par saķeri ar mitru asfaltu un ūdens novadīšanu no riepas kontakta plankuma.
Ja jūsu apvidū bieži līst lietus, izvēlieties lietus riepas. Tām ir zems profils un speciāls protektora zīmējums, kas pielāgots attiecīgajiem ceļa apstākļiem. - Vējstikla tīrītāji un mazgātājs. Priekšējā stikla tīrītāju slotiņas ir ieteicams nomainīt divas reizes gadā. Taču, pirmkārt, jums vajadzētu apsvērt tīrīšanas kvalitāti. Ja stiklu tīrītāju darbības laikā uz stikla virsmas paliek plankumi, traipi un nenotīrītas vietas, tad detaļas ir jānomaina. Lietainā dienā to bojājumi var kļūt fatāli.
Mazgātāja tvertnē ir jābūt pietiekošam mazgāšanas šķidruma daudzumam, lai no stikliem notīrītu sausus netīrumus. - Bremžu sistēma. To nepieciešams regulāri pārbaudīt. Taču atsevišķi bojājumi, tādi kā ieķīlējies suports, ir īpaši bīstami uz slapja ceļa, jo tie var izraisīt slīdēšanu. Bremžu kluču nodilums, kas izraisa bremzēšanas efektivitātes samazināšanos, kļūst vēl bīstamāks, palielinoties bremzēšanas ceļam uz mitra asfalta.
- Priekšējie lukturi. Daži apgaismojuma elementu bojājumi var kļūt pamanāmi tikai augsta gaisa mitruma apstākļos. Piemēram, priekšējā luktura hermētiskuma zudums izraisa ūdens iekļūšanu tā korpusā, kas, savukārt, var izraisīt spuldžu izdegšanu un pat īssavienojumu. Ūdens kondensāta uzkrāšanās uz priekšējā luktura atstarotāja virsmas pasliktina apgaismojuma kvalitāti. Turklāt ventilācijas atveru aizsērēšana bieži izraisa priekšējā luktura aizsvīšanu.
- Salona filtrs. Tā aizsērēšana izraisa gaisa plūsmas ātruma samazināšanos ventilācijas sistēmā. Tā rezultātā liekais mitrums paliek automašīnā un parādās aizsvīdušu stiklu formā, kas ir īpaši jūtams lietainā laikā. Tādēļ ieteicams ir nomainīt šo komplektējošo daļu vismaz reizi gadā.
11 noteikumi braukšanai lietus laikā, kuriem vajadzētu kļūt par ieradumu
- Jau parādoties pirmajām lietus lāsēm, samaziniet ātrumu: šajā brīdī ceļš ir visslidenākais.
- Braucot lietū, automašīnas ātrumam nevajadzētu pārsniegt 50 km/h. Ātrāka braukšana var izraisīt automašīnas vadāmības zaudēšanu. Turklāt automašīnas apstādināšana būs apgrūtināta.
- Sāciet bremzēt jau laikus. Tas ļaus ne tikai laicīgi apstāties, bet arī palīdzēs citiem autovadītājiem laicīgi izprast situāciju un pazemināt ātrumu. Manevrējot, jums vajadzētu palēnināt gaitu pirms pagrieziena. Mēģiniet vienmērīgi bremzēt un uzņemt ātrumu. Straujas kustības var izraisīt slīdēšanu un vadāmības zaudēšanu. Ievērojiet drošu distanci līdz priekšā braucošai automašīnai.
- Ja bremžu kluči ir slapji, nožāvējiet tos. Lai to izdarītu, nobrauciet zināmu attālumu, vairākas reizes nedaudz nospiežot bremžu pedāli: komplektējošās daļas virsma sakarsīs, un liekais ūdens iztvaikos.
- Ieslēdziet priekšējos lukturus: lietus laikā automašīnas identifikācijai uz ceļa bieži vien nepietiek ar sānu gabarītgaismām. Miglas lukturus ir ieteicams izmantot tikai, ja jūs nevarat saredzēt ceļu vairāk kā 100 m uz priekšu.
- Centieties nebraukt uzreiz aiz kravas automašīnām un autobusiem. No to riteņu apakšas izlido daudz netīrumu.
- Nožāvējiet stiklus. Lai to izdarītu, ieslēdziet stiklu appūti vai izmantojiet gaisa kondicionētāju. Tas samazinās gaisa mitrumu vien dažu minūšu laikā. Redzamību palīdzēs uzlabot arī speciāli ķīmiskie līdzekļi, tādi kā pretlietus un pretaizsvīšanas auto līdzekļi. Pirmais ir jāpielieto uz stikla ārējās virsmas: tas veido ūdeni un netīrumus atgrūdošu slāni. Otrais tiek izmantots salona iekšpusē; tas notur ūdeni uz stiklu virsmas visplānākā, caurspīdīgā slānī un novērš pilienu veidošanos, kas mazina redzamību.
- Samaziniet ātrumu pirms peļķēm. Zem ūdens var slēpties briesmas. Turklāt, braucot pa peļķēm, biežāk rodas akvaplanēšanas efekts.
- Ja līst stiprs lietus, apstājieties ceļa malā un nogaidiet. Taču noteikti ieslēdziet avārijas signālus, lai citi ceļa satiksmes dalībnieki varētu jūs pamanīt.
- Esiet piesardzīgs. Vēloties ātrāk paslēpties no lietus, gājēji var šķērsot ceļu tam neparedzētās vietās. Jums vajadzētu piesargāties arī no citiem, mazāk uzmanīgiem autovadītājiem.
- Izvairieties no braukšanas, ja esat miegains. Tas ir ļoti bīstami. Ja braucienu nevar atlikt, laiku pa laikam izkāpiet no automašīnas un veiciet dažus vingrinājumus. Vai apjaušat, ka neatceraties pāris pēdējos nobrauktos kilometrus, vai, ka esat šķērsojis joslas sadalošo vai ceļa malu atdalošo līniju, sācis biežāk žāvāties, vai arī jums ir grūti noturēt galvu normālā stāvoklī vai fokusēt redzi? Nekavējoties nobrauciet ceļa malā un apstājieties. Pat 15 minūšu miegs var glābt situāciju. Ja jums bieži ir jāveic lieli attālumi, jums vajadzētu uzstādīt autovadītāja noguruma kontroles sistēmu. Tā analizē pašreizējo situāciju, izmantojot dažādus datus, tādus kā zīlītes izmēru un izmaiņas, un pārraida brīdinājuma signālu.
Secinājums
Droša braukšana lietus laikā lielā mērā ir atkarīga no automašīnas tehniskā stāvokļa un autovadītāja prasmēm. Svarīgi ir savlaicīgi aizstāt nolietojamos elementus un veikt automašīnas sistēmu diagnostiku, ieturēt mierīgu braukšanas stilu. Sekojiet mūsu ieteikumiem, iegādājieties jūsu automašīnai tikai kvalitatīvas rezerves daļas, un jūs varēsiet justies drošs neatkarīgi no laika apstākļiem.