Satura rādītājs
Stiklu tīrītāji: visaptverošs to ekspluatācijas un nomaiņas apraksts
Stiklu tīrītāji ir iekļauti mūsdienu automašīnu dizainā, lai nodrošinātu autovadītājam labu ceļa pārredzamību, neatkarīgi no automašīnas ārpusē esošiem laika apstākļiem. Tie galvenokārt ir paredzēti tūlītējai netīrumu, sniega un ūdens noslaucīšanai no vējstikla virsmas. Ņemot vērā to, ka braukšanas drošība ir tieši atkarīga no automašīnas stiklu tīrības, vairumā valstu braukšana ar bojātiem stiklu tīrītājiem ir aizliegta ar likumu. Mēs paskaidrosim, kā izvairīties no priekšlaicīgas komplektējošo daļu atteices un atjaunot sistēmas darbspēju.
Kā darbojas stiklu tīrītāji
Stiklu tīrītāji ir stiklu tīrīšanas sistēmas izpilddaļa. Tie ir izgatavoti kustīgu sviru formā ar gumijas elementiem to galos, kas cieši pieguļ vējstiklam un atkārto tā virsmas formu. Pretējie sviru gali ar locīklu palīdzību ir savienoti ar pārvadu, kas nodrošina sinhronu stiklu tīrītāju kustību. Sistēmu darbina reduktordzinējs, kuram caur releju tiek pievadīta strāva. Sistēmas darba režīms ir atkarīgs no roktura slēdža stāvokļa, kas atrodas pasažieru salonā.
Kad tiek izvēlēts noteikts darba režīms, releja kontakti saslēdz nepieciešamo ķēdi, un mehānisms sāk darboties ar noteiktu ātrumu. Vienlaicīgi var darbināt arī vējstikla mazgātāju.
Biežāk sastopamie stiklu tīrītāju darbības traucējumi un to iemesli
Lai noteiktu komplektējošās daļas atteices iemeslu, rūpīgi izpētiet bojājuma raksturu. Lielākā daļa auto īpašnieku ir saskārusies ar šādām situācijām:
- Ne reduktordzinējs, ne stiklu tīrītāji nereaģē uz to aktivizēšanu. Šajā gadījumā, visticamāk, sistēmas darbības traucējumi ir saistīti ar daudzfunkcionālā slēdža bojājumu, pārplīsušiem vadiem vai pārdegušu drošinātāju.
- Stiklu tīrītāji nekustas, taču reduktordzinējs dūc, to ieslēdzot. Vairumā gadījumu šo kļūmi izraisa dzinēja piedziņas vārpstas zobu nodilums, pārvada stiprinājuma uzgriežņa atslābšana vai komplektējošo daļu sviru rievsavienojumu nodilums.
- Stiklu tīrītāji darbojas ne visos režīmos. Tas bieži vien norāda uz releja tinuma vai kontaktu pārdegšanu vai slēdža kļūmi.
- Sistēmu nevar izslēgt vai arī spontāni ieslēdzas. Šajā gadījumā var būt noticis pārtraucējreleja kontaktu vai elektrodzinēja gala slēdža īssavienojums.
- Stiklu tīrītāju sviras kustas pārāk lēni. Tam par iemeslu var būt pārvada elementu vai elektrodzinēja daļu piesārņošanās vai korozija. Sakrājušies netīrumi kavē brīvu kustīgo elementu gājienu.
- Stiklu tīrīšanas efektivitāte ir pasliktinājusies. Tas bieži vien ir saistīts ar stiklu tīrītāju slotiņu nolietojumu. Uz to nomaiņas nepieciešamību var norādīt svītras un traipi uz vējstikla virsmas, kā arī atsevišķu vējstikla daļu duļķainums pēc tā noslaucīšanas.
Šo kļūmju novēršanai būs nepieciešama bojātu komplektējošo nomaiņa. Vairumā gadījumu tam būs nepieciešama profesionāļu palīdzība, jo detaļas atrodas grūti pieejamās vietās. Izņēmums ir stiklu tīrītāju slotiņas. Tās ir nolietojamas detaļas, kas jānomaina regulārās apkopes laikā, un to var izdarīt katrs auto īpašnieks.
Kā patstāvīgi nomainīt stiklu tīrītāju slotiņas?
Slotiņas ir ieteicams nomainīt reizi gadā. Dažādiem auto modeļiem šī procedūra var nedaudz atšķirties un daļēji ir atkarīga no detaļu stiprinājuma veida. Nomaiņas procedūra nav sarežģīta. Parasti pietiek vien:
- Paceliet tīrītāja sviru no vējstikla virsmas.
- Pagriezt slotiņu tā, lai varētu redzēt aizspiedni vai stiprinājumu.
- Atvienot stiprinājumu un noņemt bojāto detaļu.
- Uzstādīt jauno detaļu.
Nomaiņas laikā uzmanieties, lai stikla tīrītāja svira neizslīdētu jums no rokām, jo, atsitoties pret vējstiklu, svira var to sabojāt.
Kā izvairīties no priekšlaicīgas stikla tīrītāju slotiņu nomaiņas?
Dažkārt rodas nepieciešamība nomainīt slotiņas pirms ražotāja norādītā termiņa. Lai to novērstu, ievērojiet šādus ieteikumus:
- Pārliecinieties, ka vējstikla mazgāšanas tvertnē ir pietiekoši daudz mazgāšanas šķidruma: sausiem netīrumiem ir ievērojami abrazīvā iedarbība uz tīrītāja slotiņām.
- Laiku pa laikam mazgājiet tīrītāju slotiņas ar ūdeni vai auto šampūnu bez politūras un vaska: smiltis, kas uzkrājas slotiņu rievās, var ne vien tās sabojāt, bet arī radīt plaisas un skrāpējumus vējstiklā.
- Ziemā pirms stikla tīrītāju aktivizēšanas notīriet sniegu un ledu no vējstikla un pārliecinieties, ka tīrītāju slotiņas nav sasalušas. Pretējā gadījumā gumija ātrāk nolietosies un radīsies ne vien tīrītāju sviru, bet arī pārvada un reduktordzinēja bojājuma risks. Ja automašīna tiek ekspluatēta apgabalā ar aukstu un sniegainu ziemu, mēģiniet ziemā izmantot speciālas ziemas tīrītāju slotiņas. Tās ir aprīkotas ar aizsargapvalku, kas novērš detaļu apledošanu.
- Noregulējiet tīrītāju sviras tā, lai slotiņas kustības laikā neizietu ārpus vējstikla zonas, pretējā gadījumā jūs varat sabojāt gan pašas slotiņas, gan elektrodzinēju.
- Iegādājieties tikai augstas kvalitātes stiklu mazgāšanas šķidrumu. Tas nebojā gumijas elementus.
- Neatstājiet tīrītāju sviras vertikālā pozīcijā uz ilgu laiku: tā jūs varat sabojāt atsperi un sviru, kā rezultātā stiklu tīrītāju piekļaušanās ciešums vējstikla virsmai pasliktināsies.
Secinājums. Stiklu tīrītāju slotiņas ir būtiski automašīnas pasīvās drošības sistēmas elementi. Ja tās ir nolietojušās, braukšana ar automašīnu kļūst bīstama, it īpaši lietus vai snigšanas gadījumā. Tādēļ katram auto īpašniekam jāuzrauga to stāvoklis un savlaicīgi jāveic detaļu nomaiņa. Mūsu ieteikumi ne vien palīdzēs jums pagarināt komplektējošo daļu kalpošanas laiku, bet arī patstāvīgi tās nomainīt, ja nepieciešams.