Satura rādītājs
Lai salonā vienmēr būtu ērti: viss par gaisa kondicioniera bojājumiem
Mēs jums pastāstīsim, kādas problēmas var rasties automašīnas kondicioniera darbības laikā, kā tās risināt un, galvenais, kā tās novērst.
Kā darbojas gaisa kondicionieris, un kāpēc notiek tā atteice
Šīs automašīnas daļas uzdevums ir ne vien salona gaisa dzesēšana - gaisa kondicionieris arī attīra un sausina gaisu, un nodrošina tā cirkulāciju. Atšķirībā no telpu kondicionieriem automašīnas kondicionierus darbina auto dzinējs, un, ņemot vērā to, ka transportlīdzeklis regulāri atrodas kustībā, tie ir pakļauti negatīvai ārējo faktoru iedarbībai. Temperatūras svārstības un pastāvīga vibrācija var izraisīt atsevišķu gaisa kondicionēšanas sistēmas komponentu bojājumus.
Lai noteiktu sistēmas nekorektās darbības cēloni, pirmkārt, ir jāizprot tā uzbūve.
Automašīnas kondicioniera konstrukcija.
Kondicioniera darbība ir balstīta uz aukstuma aģenta cirkulāciju slēgtā sistēmā: tas maina savu agregātstāvokli no šķidra uz gāzveida, absorbējot siltumu šī procesa laikā. Automašīnas gaisa kondicioniera sastāvdaļas ir:
- Kompresors. Tas saspiež gāzveida aukstuma aģentu, lai tas varētu cirkulēt sistēmā.
- Elektromagnētiskais sajūgs. Tas nodrošina tiešo kompresora darbību.
- Kondensators. Tas atdzesē aukstuma aģentu, izmantojot gaisa plūsmas, kuras rada ventilatora griešanās un automašīnas kustība.
- Resīvers-žāvētājs. Resīvers izlīdzina aukstuma aģenta plūsmas svārstības, savukārt žāvētājs uzsūc aukstuma aģenta mitrumu.
- Termiskās izplešanās vārsts. Novirza aukstuma aģentu iztvaicētājā, kontrolējot tā piegādi atkarībā no temperatūras pie iztvaicētāja izvades.
- Iztvaicētājs. Tieši tas atdzesē gaisu.
Daži kondicionieri ir aprīkoti ar pārplūdes cauruli termiskās izplešanās vārsta vietā. To konstrukcijā ir iekļauts akumulators-žāvētājs. Akumulators darbojas kā aukstuma aģenta rezervuārs.
Biežākie automašīnas kondicioniera bojājumi
Sistēmas elementu piesārņojums. Ievērojams kondensatora piesārņojums izraisa tā pārkaršanu, kas rada paaugstinātu spiedienu sistēmā. Kondicioniera darbība šādā gadījumā būs neefektīva: gaiss salonā netiks atdzesēts. Ja kondicioniera elementi piesārņojas, tie ir nekavējoties jāizmazgā. Nepatīkamas smakas parādīšanās salonā, kondicionierim darbojoties, var norādīt, ka salona gaisa filtrs ir aizsērējis. Salona gaisa filtrs ir patēriņa elements un ir jāaizstāj saskaņā ar nomaiņas grafiku. Parasti salona gaisa filtru iesaka mainīt ik pēc 20’000 kilometru nobraukuma. Taču daudzu automašīnu īpašnieki to aizstāj biežāk - ik pēc 10’000 – 15’000 kilometru nobraukuma jeb aptuveni ik pēc sešiem mēnešiem.
Sistēmas hermētiskuma bojājumi un aukstuma aģenta noplūde. Bojājumus var noteikt pēc gaisa kondicionētāja darbības traucējumiem un eļļas pēdām uz kompresora virsmas un citām sistēmas detaļām. Šāds bojājums var rasties spēka iedarbības rezultātā, piemēram, autoavārijas rezultātā, kā arī beidzoties blīvējuma elementu lietderīgajam izmantošanas laikam. Problēmas risināšanai ir jānomaina bojātās komplektējošās daļas, un sistēma ir atkārtoti jāuzpilda ar aukstuma aģentu.
Kompresora iestrēgšana.
Šādu bojājumu raksturojošas pazīmes ir neparasts kompresora troksnis, eļļas pēdas uz autodaļas virsmas un dažos gadījumos arī nespēja iedarbināt dzinēju. Šīs komplektējošās daļas iestrēgšanu var izraisīt tās nolietošanās vai nepietiekošs eļļas līmenis sistēmā. Šāda bojājuma gadījumā jāveic kompresora nomaiņa.
Nestabila termiskās izplešanās vārsta darbība. Šīs autodaļas darbības traucējumu gadījumā gaisa kondicioniera darbības laikā atdzesētais gaiss nonāk salonā ar pārtraukumiem, un ierīce var patvarīgi izslēgties. Šis bojājums izraisa arī iztvaikotāja šļūteņu apsalšanu. Termiskās izplešanās vārsta darbības traucējumus var izraisīt mehāniski bojājumi vai nekorekts autodaļas regulējums, kā arī sistēmas piesārņošanās no iekšpuses. Bieži vien šī autodaļa nav remontējama un bojājuma gadījumā ir jānomaina.
Bojāts kondensators. Tas izraisa to, ka gaisa kondicionieris nereaģē uz ieslēgšanu vai patvarīgi izslēdzas, automašīnai braucot ar zemiem apgriezieniem. Biežākais kondensatora atteices iemesls ir gan pašas autodaļas, gan kondicionēšanas sistēmas galvenās caurules piesārņojums. Šādā gadījumā kondensators un tā savienojošie elementi ir nekavējoties jāiztīra. Pretējā gadījumā nekorekta kondensatora darbība var izraisīt palielinātu spiedienu kondicionēšanas sistēmā.
Iztvaicētāja bojājums. Šī darbības traucējuma pazīmes ir ūdens un nepatīkamas smakas parādīšanās salonā. Iztvaikotāja bojājuma cēloņi ir piesārņojums un mitruma izplūdes caurules nosprostošanās. Tās iztīrīšana atrisinās šo problēmu. Iztvaicētāja korozijas gadījumā to nāksies nomainīt.
Lūdzu, ņemiet vērā! Gan gaisa kondicioniera remonta, gan uzpildes veikšanai nepieciešama īpaša apmācība, prasmes, instrumenti un patērējamie materiāli. Tādēļ ieteicams šos darbus uzticēt vienīgi speciālistiem!
Kā novērst kondicioniera darbības traucējumus
Jebkuras automašīnas sastāvdaļas, tostarp arī kondicioniera, darbības traucējumus ir daudz vieglāk novērst nekā likvidēt. Lai ietaupītu uz remontu rēķina un palielinātu automašīnas kondicioniera ekspluatācijas darbmūžu, jums ir jāievēro vienkārši noteikumi:
- Neatkarīgi no gadalaika regulāri ieslēdziet kondicionieri. Pietiks ar vienu vai divām reizēm nedēļā pa 10-15 minūtēm.
- Gada aukstajā laikā iesildiet automašīnas salonu pirms kondicioniera iedarbināšanas.
- Automašīnas mazgāšanas laikā rūpīgi izmazgājiet un izpūtiet kondensatoru.
- Pat, ja netiek novēroti darbības traucējumi, veiciet kondicioniera uzpildi reizi 1-2 gados.
Secinājums
Uzpildot kondicionieri ar aukstuma aģentu un eļļu un aizstājot nolietotos elementus, priekšroka jādod vienīgi uzticamu ražotāju autodaļām un patērējamiem materiāliem. Iepērcieties uzticamos interneta veikalos, kas nodrošina preču kvalitātes garantiju. Turklāt kondicioniera apkalpošana jāveic saskaņā ar automašīnas tehniskās dokumentācijas prasībām. Ievērojot šos vienkāršos ekspluatācijas noteikumus, šī autodaļa kalpos jums ilgu laiku!