Satura rādītājs
Kāpēc dīzeļdegvielas automašīnas zaudē popularitāti Eiropā
Mūsdienās visā Eiropā novērojams dīzeļdegvielas automašīnu pieprasījuma kritums. Pastāv bažas, ka šī tendence saglabāsies arī turpmākajos gados. Mēģināsim aplūkot tās iemeslus.
Dīzeļdegvielas automašīnu pārdošanas apjomu statistika Eiropā
Saskaņā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas datiem 2018. gadā ES valstīs (neietverot Maltu) tika pārdotas 15 158 874 automašīnas, savukārt 2017. gadā - 15 136 590. Savukārt dīzeļdegvielas automašīnu procentuālais apjoms bija attiecīgi 35, 9% un 44%. Kopumā to pieprasījums samazinājās par 18, 3% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.
Arī Lielbritānijas pētniecības aģentūra JATO reģistrēja 18% pieprasījuma samazinājumu dīzeļdegvielas transporta līdzekļu segmentā. Saskaņā ar statistiku kas skāra 27 Eiropas valstu iedzīvotājus, 2018. gadā kopumā tika pārdoti 5,59 miljoni no dīzeļdegvielas automašīnu. Tie ir 36% no kopējā pārdoto pasažieru transportlīdzekļu skaita un zemākais rādītājs kopš 2001. gada, kad tika pārdoti vien 5,44 miljoni dīzeļdegvielas automašīnu. Samazināšanās tendence kļūst īpaši pamanāma salīdzinājumā ar 2011. gadu, kad šim transportlīdzekļu veidam piederēja 55% tirgus daļa.
JATO statistika uzrāda ievērojamu dīzeļdegvielas automašīnu popularitātes samazināšanos 20 no 27 valstīm. Turklāt visstraujāk tas notiek Lielbritānijā, Skandināvijā un Beniluksa Savienības valstīs. 2018. gadā, salīdzinot ar 2017. gadu, tajās tika pārdots attiecīgi par 30%, 22% un 22% mazāk transportlīdzekļu.
Valstis ar augstāko un zemāko dīzeļdegvielas automašīnu tirgus daļu
Pēc JATO datiem 2018. gadā dīzeļdegvielas automašīnām vēl aizvien pieder vairāk nekā 50% tirgus daļa Īrijā, Portugālē un Itālijā. 2017. gadā, tās saglabāja vadošās pozīcijas sešās valstīs: Īrijā, Portugālē, Itālijā, Luksemburgā un Horvātijā.
Zemākais jaunu dīzeļdegvielas automašīnu reģistrācijas procentos tika novērots Nīderlandē un Norvēģijā. To pārdošanas apjomi bija zemāki par 20% no kopējā apjoma.
Dīzeļdegvielas automašīnas ir premium marku cienītāju izvēle
Saskaņā ar JATO statistiku 8 no 10 markām ar maksimālo dīzeļdegvielas automašīnu pārdošanas apjomu ietilpa premium klasē. Šim degvielas veidam priekšroku dod autovadītāji, kas iegādājas Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Land Rover, Jeep un citas automašīnas. Turklāt trijām no markām, tostarp DS, tika novērots pat neliels pārdošanas apjomu pieaugums - no 44% uz 49%.
Kas izraisa dīzeļdegvielas dzinēju popularitātes kritumu
- Slikta reputācija. To izraisījuši ar slaveniem auto koncerniem saistītie skandāli, tiem ar nolūku uzrādot zemākus kaitīgo emisiju datus, kas panākts, uzstādot automašīnās īpašu programmatūru vai veicot manipulācijas ar no sensoriem saņemamiem datiem.
- Braukšanas ierobežojumi. Dažās Eiropas pilsētās, piemēram, Hamburgā, pastāv braukšanas aizliegums pa galvenajām ielām ar automašīnām, kuru izmeši neatbilst jaunākajam emisijas standartam - Euro 6. Arī citu pilsētu administrācijas, tostarp Parīzes, Madrides, Atēnu un Diseldorfas, ir paziņojušas par nodomu ieviest līdzīgus aizliegumus.
- Iespējamā dažu valstu atteikšanās no iekšdedzes dzinēju izmantošanas. Norvēģija, Lielbritānija, Nīderlande, Francija, Vācija un Indija tuvākajos gados plāno pāriet uz elektromobiļiem.
- Augstas izmaksas. Dažu valstu valdību nedaudz sakāpinātie nodokļi un dīzeļdegvielas cenas, kā arī dīzeļdegvielas automašīnu cenas laika gaitā rosina klientus atteikties no dīzeļdegvielas automašīnām.
- Elektromobiļu un hibrīda automašīnu popularitātes pieaugums. Saskaņā ar JATO statistiku 2018. gadā ievērojami pieauguši alternatīvo transportlīdzekļu pārdošanas apjomi. Šādu automašīnu reģistrāciju skaits 27 Eiropas valstu teritorijā sasniedza 944 800 vienības jeb 6,5% daļu no kopējā tirgus. 2008. gadā šis rādītājs bija vien 0,5%.
Secinājums
Neskatoties uz to popularitātes krišanos, dīzeļdegvielas transportlīdzekļi vēl joprojām ir pārstāvēti Eiropas tirgū. Taču turpmākos gados to tirgus pozīcija pakāpeniski pasliktināsies. sekojošs gadiem. To izraisīs ne vien dīzeļdzinēju reputācijas krišanās, bet arī elektromobiļu pieprasījums pieaugums, kas, kā apgalvo eksperti, izraisīs ar iekšdedzes dzinējiem aprīkoto automašīnu izstumšanu no tirgus.