Satura rādītājs
5w30 vai 5w40: kādu motoreļļu labāk izmantot ziemā
Eļļošanas sistēmas darbība tieši ietekmē dzinēja darbmūžu. Tādēļ daudzi autovadītāji saskaras ar jautājumu, kādai eļļas viskozitātei dot priekšroku, lai nodrošinātu pilnībā drošu dzinēja aizsardzību pirms ziemas iestāšanās. Šeit mēs aplūkosim divu populārāko eļļas veidu īpašības: 5w30 un 5w40, lai saprastu, kura no tām ir piemērotāka lietošanai aukstajā gada laikā.
Ko apzīmē marķējums
Pat stiprā salā ziemai paredzētām eļļām jāsaglabā pietiekoša plūstamība, lai nodrošinātu auksta dzinēja eļļošanu. Cipari pirms burta W norāda temperatūru, pie kuras eļļas sūknis var darboties nevainojami, un kloķvārpstu var pagriezt ar griezes momentu, kas ir pietiekams dzinēja palaišanai. Burts W norāda uz to, ka smērvielu var izmantot aukstajā gada laikā. Cipari aiz tā uzrāda augstas temperatūras īpašības, kuras nosaka kinemātiskās viskozitātes augšējās un apakšējās robežvērtības 100°C temperatūrā, kā arī dinamisko viskozitāti 150°C temperatūrā un ar bīdes ātrumu 106 s−1.
Ražotāji izmanto dažādas piedevas eļļām, lai izveidotu universālus produktus ar plašu temperatūras diapazonu. Šīs piedevas samazina viskozitātes atkarību no temperatūras, bet var ietekmēt citas šī eļļošanas materiāla īpašības.
5w30 un 5w40 eļļu raksturojums
Šo eļļošanas materiālu zemas temperatūras īpašības ir vienādas. Abi šie produkti saglabā optimālu viskozitāti dzinēja iedarbināšanai -30°C temperatūrā un plūstamību -35°C temperatūrā. Taču to augstas temperatūras īpašības atšķiras. 5w30 kinemātiskā viskozitāte ir 9,3-12,5 mm2/s diapazonā; dinamiskā viskozitāte - 2,9 mPas. 5w40 šīs vērtības ir attiecīgi: 12,5-16,3 mm2/s un 3,5 mPas.
Katram no šiem produktiem ir savas trūkumi un priekšrocības. Piemēram, 5w40 eļļošanas materiāls rada biezāku un izturīgāku eļļas plēvi, izcili izolē spraugas, ir paredzēts ievērojamām slodzēm, tāpēc to bieži izmanto jaudīgās augstas veiktspējas sporta automašīnās. Taču dēļ augstas augstas pretestības kloķvārpstas rotācijai, tas var ietekmēt dzinēja dinamiku. Turklāt, jo plašāks ir eļļošanas materiāla temperatūru diapazons, jo īsāks ir tā ekspluatācijas laiks.
Savukārt 5W30 eļļošanas materiāls labāk sūknējas eļļošanas sistēmā. Tas efektīvāk attīra spēka iekārtas detaļas, veicinot to dzesēšanu un degvielas ekonomiju. Bet, ja palielinās atstarpes starp dzinēja berzes pāriem, tad, izmantojot šādu eļļu, var rasties noplūdes.
3 galvenie eļļas izvēles padomi
- Ja jūs ekspluatējat savu transportlīdzekli pilsētas apstākļos, bieži pavadāt laiku satiksmes sastrēgumos, brauciet ar lielu ātrumu un jūsu automašīna jau ir veca, iegādājieties eļļu ar viskozitāti 5w40. Bet, ja vēlaties ieturēt mierīgu braukšanas stilu, jums ir svarīga degvielas ekonomija un vides draudzīgums - izvēlēties preci ar marķējumu 5w30.
- Izvēloties eļļošanas materiālu, līdztekus viskozitātei jāņem vērā šādi parametri:
- Eļļas bāzes sastāvs. Dažiem dzinējiem ir piemērotas tikai sintētiskās eļļas, citiem - tikai minerālās.
- API un ACEA klasifikācija. Pat produktiem ar tādu pašu SAE viskozitātes pakāpi var atšķirties piedevu, pelnu satura un citu parametru daudzums. Visas šīs atšķirības tiek ņemtas vērā šajās klasifikācijas sistēmās.
- Ņemiet vērā, ka 5W30 eļļas nomaiņa ar 5W40 un otrādi ir iespējama tikai tad, ja to atļauj transportlīdzekļa ražotājs. Pretējā gadījumā var notikt priekšlaicīga dzinēja atteice.
Kāpēc autoražotāja apstiprinājums motoreļļai ir tik svarīgs
Faktiski eļļas viskozitāte ir diezgan relatīvs parametrs. Dzinēja darbības laikā tā temperatūra pastāvīgi mainās. Tādējādi eļļošanas viskozitāte un eļļas plēves biezums palielinās vai samazinās. Projektējot dzinēju, ražotāji precīzi aprēķina motoreļļas īpašību dinamiku, izvēloties piemērotu produktu atbilstoši visiem dzinēja darba režīmiem.
Piemēram, dzinēja iedarbināšanas laikā eļļas plēves biezums ir daudz augstāks nekā tad, kad dzinējs sasniedz darba temperatūru. Tādēļ palielinās berze starp saskares detaļām. Tas veicina ātrāku spēka iekārtas sasilšanu. Palielinoties temperatūrai, eļļas viskozitāte kļūst mazāka, tādēļ berzes spēks un spēka iekārtas slodze samazinās.
Ja eļļas viskozitāte pārsniedz ražotāja norādīto vērtību, dzinēja iedarbināšanas laikā tam būs pārmērīgas slodzes. Tas ir īpaši bīstami ar strauji pieaugošu apgriezienu skaitu, kad bīdes ātrums strauji palielinās, taču viskozitāte neatbilst pašreizējai temperatūrai, kas var izraisīt dzinēja pārkaršanu. Turklāt pastāvīga darbība ar pārmērīgu slodzi ietekmē tā darbmūžu. Līdztekus tam pastāvīgas pārkaršanas dēļ eļļošanas materiāls ātrāk oksidējas.
Pazemināta viskozitāte nav mazāk bīstama. Nepietiekami izturīgas eļļas plēvītes dēļ berzes pāri ievērojami ātrāk nolietosies. Un ar lielu apgriezienu skaitu eļļas nepietiekamība var pat izraisīt dzinēja ieķīlēšanos. Pats eļļošanas materiāls ātrāk izdegs.
Secinājums
Eļļošanas materiāls vienmēr ir jāizvēlas saskaņā ar autoražotāja tehniskajiem ieteikumiem. Ja tas ļauj izmantot dažādas viskozitātes eļļas, tad dodiet priekšroku produktam, kas vislabāk atbilst transportlīdzekļa ekspluatācijas apstākļiem, kā arī tā mezglu un agregātu stāvoklim. Turklāt nepietiek pievērst uzmanību tikai viskozitātei: svarīgs ir arī eļļas bāzes sastāvs, tā API un ACEA klase/kategorija. Izvēlieties eļļu bez steigas, iegādājieties to AUTODOC, un jūsu automašīnas dzinējs būs droši pasargāts aukstajā gada laikā.